Uçaktaki tüm koltuklar aynı özelliklere sahip değildir. First class’ta seyahat edenlerin her istediği uçuş görevlileri tarafından yapılmakta, geniş koltuk aralıkları ve sınırsız içecek servisleri bulunmaktadır. Diğer koltuklarda oturan yolcular ise içecekleri için para ödemekte (bazı havayollarında su da ücretlidir), Lilliputlar için yapılmış koltuklara yerleşmeye çalışmakta ve çoğu zaman uçuş görevlileri tarafından önemsenmemektedirler.
En azından durum böyle görünüyor. Fakat first class koltuklar ile ekonomi sınıfı koltukları ayıran sınır ile rahat
yolculuk ile rahatsız yolculuk arasındaki sınırı çoğu zaman temsil etmemektedir. Aşağıda uçaklardaki en rahat ve en iyi koltuğu bulabilmeniz ve rezerve edebilmenizde işinize yarayacak beş strateji bulunmaktadır.
1. Havayollarının kendi web siteleri iyi bir koltuk bulabilmek için en iyi kaynaktır. Çünkü havayolu şirketleri kendi uçaklarının oturma planının en güncel halini yayınlama imkanına sahiptirler. Eğer sorularınız olursa, istediğiniz zaman online yardım alarak ya da telefon ile görüşerek koltuğun gerçekten rahat olup olmadığını teyit ettirebilirsiniz.
2. Sınıfları göz ardı edin. Uçağın önü ile arkasını birbirinden ayıran o perde sizi yanıltmasın. Çünkü çoğu zaman bu iki sınıfa uygulanan servisler arasında büyük farklar görülmemektedir. Hatta bazı zamanlarda uçağın en rahat koltuğu first class’ta bulunmamaktadır.
Açıkçası en iyi koltuk, ekonomi sınıfının çıkış sırasında olan koltuklardır. Sık seyahat eden kişiler genellikle bu sırayı kullanırlar çünkü böylece hem geniş aralıklı koltuklarda seyahat eder hem de çıkışta sıra beklemek zorunda kalmazlar. Ayrıca bu sırada çocuklar bulunmaz. Böylece eğer varsa işlerine sessiz ve sakin bir ortamda devam edebilirler.
Fakat tahmin edebileceğiniz gibi, bu koltuklar hızlı bir şekilde rezerve edilirler. Çoğu zaman da sık seyahat eden müşteriler için ayrılmış olup, uçuştan birkaç saat öncesine kadar satışa çıkarılmazlar. En iyisi ekonomi sınıfından bir bilet almak, uçuştan birkaç saat önce havaalanına gelip çıkış sırasında yer olup olmadığını sormaktır. Eğer yer varsa rezerve ettiğiniz yeri bu koltuk ile değiştirebilirsiniz.
3. Kalabalık yerlerden kaçının. Uçağın en kalabalık yerleri de arka taraflarıdır. Çünkü tuvaletler burada bulunur. Ayrıca çok fazla motor sesi de vardır. Çocuklu aileler genellikle uçağın bu kısmını tercih ettiğinden gürültüye çocuk sesleri de eklenebilir.
Bir şekilde uçağın arka kısmına düştüyseniz, panik yapmayın. Kabin kapısı kapandığı anda ön kısımlara doğru ilerleyebilirsiniz. Fakat uçuş görevlilerinin uyarılarını dikkate alınız. Kemerlerinizi takın uyarısı varsa, bu uyarı kalkana kadar yerinizde kalınız.
4. Koltuğunuzu kilitleyin. Nasıl mı? Havayollarında kafesteki hayvanların bile kafeslerinin boyutlarının belirlenmiş olmasına rağmen, koltuk aralıklarının bir standardı yoktur. Bu nedenle önünüzdeki yolcu koltuğunu yatırarak sizi sıkıştırabilir. Bu durumda görevliyi çağırmakla uğraşmayın. Muhtemelen önünüzde oturan kişiyi savunacaklardır. Bunun yerine tepsi kısmı ile koltuk arasına etrafta bulabilceğiniz dergileri sıkıştırın. Böylece uçakta bulunan dergiler de bir işe yaramış olacaktır.
Fakat her şeye rağmen en iyisi koltuğunu yatıran kişi ile uzlaşmaktır. Çoğu kişi bu hareketi ile başkasının yerini işgal ettiğinin farkında değildir. Ancak uzlaşmaya yanaşmıyorsa yukarıdaki çözümü uygulayabilirsiniz.
5. Eğer bir yerde sıkıştıysanız, yerinizin değiştirmelerini rica edin. Şişman bir adam ve kucağında çocuğu ile seyahat eden biri arasında kalmış olabilirsiniz. Bu gibi durumlarda uçuş görevlisinde başka boş bir yer olup olmadığını sorabilirsiniz. Fakat asla sınıfınızın yükseltilmesini ya da yerinizin derhal değiştirilmesini istemeyin. Bu keyfi olarak yer değiştirmek istediğiniz fikrine kapılmalarına neden olabilir. Bunun yerine boş bir yer var ise oraya geçmekten memnun olacağınızı belirtin ve görevliye teşekkür edin. Sonuçta uçuş görevlileri de birer insandır ve kendilerine nazik şekilde davranılmasından hoşnut kalacaklardır.
ÖNCEDEN YER AYIRTIN
Türk Hava Yolları uçaklarında uzun uçuşlarda bilet alırken uçakta yer ayırtmanız mümkün. Bunu dış hat uçuşlarının çoğunda yapabiliyorlar. Amerikan Delta kabinde First, Business ve Ekonomi sınıfı uçuşlarında koltuklar bilet kesilirken belirlenebiliyor.
KLM, Lufthansa, Air France, British Airways'de sadece First ve Business Class'ta istenilen koltuk seçilebiliyor. Ekonomi Class'ta ise yolcunun isteğine göre sadece pencere kenarı veya koridor olarak not düşülüyor. Uzun menzilli uçuşlarda ise yolcunun rahatlığı ön planda olduğu için tüm sınıflarda istenilen koltuk seçilebiliyor. Ancak bir çok havayolu yolcunun koltuk seçimi konusunda önceden isteğini yerine getirebilmek için çaba harcıyor. Otomatik check-in makinelerinde yolcu kendi işlemini yaparken koltuğunu ayarlayabiliyor. Yolcunun kullanabildiği otomatik bilet verme ve check-in makinelerinin yaygınlaşması koltuk seçiminde büyük kolaylıklar sağlayacak. Bu makinelerin çoğunda bilet alınırken istenilen koltuk seçilebiliyor. İnternet üzerinden yapılan bilet alımlarında koltuk yerini belirlemek mümkün. Bu da hızla yaygınlaşıyor.
Koltuk seçiminde ipuçları
Eğer aynı saatte aynı yere iki sefer varsa en az dolu olanı tercih edin. Böylece hem koltuğunuzu rahat seçebilir hem de belki yanınızdaki koltuğun boş bırakılmasını sağlayabilirsiniz.
Havalimanına mutlaka erken gidin. Check-in kontuarı önünde kuyruklar oluşmadan başvurunuzu yaparsanız en rahat koltuğu yakalama şansınızı arttırabilirsiniz.
İki kişi birlikte yolculuk yapıyorsanız , birlikte oturmak için biriniz pencere diğeriniz koridor yönünde aynı koltuk sırasında yer isteyin. Eğer uçak tam dolu değilse orta koltuğun boş kalma ihtimali yüksektir. Ayrıca aranıza başka bir yolcu oturduğunda eğer uçak boşsa başka koltuğa geçmesini rica edebilirsiniz. Böylece iki kişi üç kişilik koltukta daha rahat uçabilirsiniz.
Uçak tam dolu değilse uçakta boş koltuk yanını isteyebilirsiniz. Check-in sırasında bu mümkündür.
Genellikle tarifelerin arkalarında uçakların tiplerine göre koltuk düzenleri yer alır. Bunlardan bir tane edinin ve koltuğunuzu beğenin. Koltuk numarasını check-in yaparken görevlilere söyleyebilir ve istediğiniz koltuğa oturabilirsiniz. Örneğin 26A gibi. Bu THY'deki A340-311 tipi uçaklarında ekonomi bölümünde emergency kapılarının hemen önündedir. Koltuk aralığı son derece geniş olduğu için rahat oturabilir, ayaklarınızı istediğiniz gibi uzatabilirsiniz.
Eğer boyunuz uzunsa emergency çıkış kapılarının bulundukları yerleri tercih edin. Bir çok uçakta buralarda koltuk araları daha geniş tutulmuştur. Eğer böyle bir şansınız yoksa tercihinizi koridor tarafından kullanın. Ayaklarınızı yan tarafa çıkartarak daha rahat yolculuk yapacaksınız. Ancak servis sırasında ayaklarınızı koridora çıkarmayın. Kabin memurları ya da onların kullandığı servis arabaları ayağınıza çarpabilir.
Yanınızda çocuğunuz varsa, size emergency kapılarının yanındaki koltuğu vermeyebilirler. Çünkü çocuklar uçuş sırasında bu kapılarla oynayıp çeşitli tehlikelere yol açabilirler. Bu açıdan çocuklarınızla birlikte uçuşlarınızı bulunduğunuz bölümün ön sıralarında yapabilirsiniz. Çocuğunuzun pusetini kabin duvarındaki özel askılara asabilirsiniz. Ya da uçağın pusetini kullanabilirsiniz. Her havayolu bebeklere büyük özen göstermektedir. Bebekli, hamile, hasta, özürlü yolcular her zaman öncelikli koltuk seçme hakkına sahiptir.
Uçakta önünüzdeki koltuk boşsa öndeki koltuğu arkadan biraz itebilirsiniz. Bir çok uçakta koltuk öne doğru eğilmektedir. O zaman iyi koltuk seçememiş bile olsanız oturduğunuz koltukta daha rahat seyahat imkanı doğar.
Ve bir tüyo: Herkes kabine geldikten sonra etrafınızı iyi kolaçan edin. Uçak kalktıktan sonra boş ve rahat olan koltuklara geçebilirsiniz. Ama bunu yaparken kabin ekibinden mutlaka izin isteyin. İsteğinizi hoşgörü ile karşılayacaklardır. Bulunduğunuz uçakta üç ya da dört sıralı bir yerde oturuyorsanız ve yanınızdaki tüm koltuklar boşsa aradaki koltukların kollarını kaldırıp uzanıp uyuyabilirsiniz. Uzun uçuşlarda böyle bir şansı yakalarsanız iyi değerlendirin. Kabin ekipleri bunun için size zorluk çıkarmazlar. Ama bazı tip koltuklarda kol koyma yerleri kalkmaz. Onları da zorlamayın.
Cathay Pacific İstanbul’a çağırıyor
Hong Kong'un havayolu şirketi Cathay Pacific 8 Ağustos'da başlayacağı İstanbul uçuşları öncesinde büyük bir reklam kampanyası başlattı. Ticaret dünyasının kalbi Hong Kong'da şehir içinde kullanılan otobüslerin üzerine uçan halı ve Ayasofya resmiyle 'Şimdi sihirli İstanbul'a non-stop uçuşlar' sloganıyla reklamlar verildi. Ayrıca uçaklarda yemek tepsilerinin içine İstanbul'u tanıtıcı küçük broşürler konuldu. Havayolunun Discovery Dergisi’nin temmuz sayısında da İstanbul’u tanıtıcı 4 sayfalık yazı yayınlandı. Kabinde oynatılan filmler arasında Discovery Chanel tarafından hazırlanan İstanbul'u tanıtan 2 saatlik film de yer alıyor. Şirketin Kurumsal Geliştirme Müdürü Antony Tyler İstanbul hattına çok güveniyor. Haftada 2 gün Airbus A340 uçaklarıyla yapacakları uçuşların kısa zamanda artacağını umuyor. Cathay İstanbul hattı için özel bir promosyon kampanyası da başlattı. İlk seferlerde verilecek ucuz biletlerin yanı sıra havayolunun tur şirketi özel tatil olanakları da sunacak. Cathay'ın yeni silahı ise 6 Temmuz'da açılan Chek Lap Kok Havalimanı. Yıllardır dünyanın en zor inilen havalimanı olan ve Hong Kong'un yükünü kaldıramayan Kai Tak'tan sonra şirket yeni havalimanınında daha iyi hizmet vermeyi planlıyor.
Sigara yasağı mı varmış!
Havalimanlarındaki sigara yasağı ceza uygulayacak kimse olmadığı için sözde kaldı.
Duvarlara, terminal binalarında sigara içmenin yasak olduğunu belirten afişler asıldı. Sigara içmenin 10 milyon lira para cezası olması kimseyi caydırmadı. Büyük havalimanlarında terminal binaları içinde sigara salonları oluşturulmasına rağmen küçük havalimanlarında bu yapılamadı.
Sigara içme salonu bulunan havalimanlarında da bekleme salonlarında her zaman sigara içenlere rastlamak mümkün. Bir çok havalimanı terminalinde ceza uyarısının altında keyifle sigaralarını tüttürenlerle sıkça karşılaşılıyor. Havalimanlarında sürekli yapılan anonslara rağmen sigara yasağına kimse uymuyor. Yolcular kadar havalimanlarında görev yapanlar da terminaller de rahatça sigara içiyorlar.
Bir pilot ağlıyordu
New York'a uçuyorum. TK 1491. Atatürk Havalimanı’nda kalkış öncesi uçağın purser'ı kokpit ekibini anons ediyor.
Üç pilot adının ardından dördüncüsünü duyuyorum. Alışılmamış bir şey. Genellikle bu seferlerde üç pilot oluyor. Dördüncüsü tanıdık bir isim. Kaptan Pilot Nurettin Gürün. Gözlerimle onu arıyorum. Orta sıralarda bir yerde oturuyor. Adının anons edilmesinden sonra gözlerinden yaşlar süzülüyor. Sonra sessiz hıçkırıklar. Geçmişe yolculuk yapıyor.
Kokpit ekibinin, yolcu koltuğunda oturmasına rağmen anonsa onu da katma zerafeti Kaptan Gürün'ü çok duygulandırıyor. O, 75 yaşında emekli bir pilot. Türk Hava Yolları’nda adı iyi bilinen, anılarda hep söz edilen kurt bir pilot.
Kalkıştan sonra yanına gidip oturuyorum. İki torunu ile birlikte New York'ta 15 gün kalacağını söylüyor. Sözü orada burada dolaştırıp, duygularını gizlemeye çalışıyor. Gözlerindeki yaşları elinin arkası ile silip göstermemeye çabalıyor. Ama yüzündeki çizgiler bir uçuş haritası Jeppesen'ı andırıyor.
*
Amerika'ya uçarken Amerika'dan ilk gelişini anlatıyor. 1960'lı yıllara uzanıyoruz. Nurettin Gürün bugün 9-10 saatte gidebildiğimiz Amerika'dan 1960'lı yılların başlarında ilk F-27 uçağını getirişini anlatıyor. O zaman bu yolculuk 30 saatten fazla sürmüş.
F-27 Friendship ile ilk kez Atlantiği geçmişler. Yani Türk pilotları olarak ve kendileri uçarak. Sorumlu Kaptan Pilot Nurettin Gürün arkadaşı Sorumlu Kaptan Pilot Zihni Barın ile ilk F-27 uçaklarını getirişlerinin hikayesini şöyle anlatıyor:
‘Hagerstown-Meryland'dan kalktık. Son derece heyecanlıydık. Hem yeni bir uçak almıştık. Hem de orada aldığımız bu uçağın eğitiminden sonra ilk uzun uçuşu yapacaktık. Yolculuk 30 saatten fazla sürecekti. Önce Kanada-Montreal'e indik. Yakıt ikmali yaptıktan sonra yeniden havalandık. Yine Kanada'da Goose Bay ardından Frobisher'e iniş yaptık. Grönland'da Sundre Storm, İzlanda'da Keflavik'te yakıt ikmalinin ardından İngiltere'de Perstwik'e ulaştık. Buradan Amsterdam'a sonra da Roma'ya uçtuk. Ve aynı gün İstanbul Yeşilköy Havalimanı’na iniş yaptık. Kendi uçaklarımızla ilk kez Atlantik geçmiştik. Sevincimizi size anlatamam’.
Nurettin Gürün THY'nin jet uçakları ile de uzun yıllar uçmuş. Bir süre Atina Müdürlüğü görevini de yürütmüş. Hava Kuvvetlerinden başlayarak çok ödüller almış. Ama hiç biri, onu bu uçuştaki kokpit ekibi anonsuna adının eklenmesi kadar çok duygulandırmamıştı...
Home » Pratik Bilgiler » Uçaklarda En İyi Yer Seçimi Neresidir? İşte Cevabı
Uçaklarda En İyi Yer Seçimi Neresidir? İşte Cevabı
Konu Pratik Bilgiler
Ditulis Oleh : Unknown // 14:37
Kategori:
Pratik Bilgiler
Etiketler:
Pratik Bilgiler
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Copyright © 2011 Memur Vadisi | Sitemap | Rss | Ping | Ping 2 |
Google Ping Pingomatic
0 yorum:
Yorum Gönder