Aşağıda değişikliğin gerekçesi ve değişiklik taslağının tam metni bulunmaktadır.
DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞININ HAZIRLADIĞI TASLAĞIN GEREKÇESİ
Yukarıda bahsedilen ihtiyaca binaen,
1- Görevde yükselme ve unvan değiştirme sınavlarının ÖSYM tarafından merkezi
olarak gerçekleştirilmesi öngörülmüş; böylece kurumların sınav yapma külfeti
ortadan kaldırılmıştır. Bununla birlikte, isteyen kurumların kendi eğitim ve
sınavlarını ayrıca yapabilmesine imkân tanınmıştır.
2- Görevde yükselmeye ilişkin kadro/pozisyonlar yönetici kadroları ile sınırlanmış;
bu görevlere atanacaklar için yazılı sınavın yanı sıra objektif kriterler çerçevesinde
yapılacak liyakat görüşmesi usulü
3- Görevde yükselmeye ilişkin göreve hazırlama eğitiminin yazılı ve sözlü
sınavdan sonra, atanmadan önce verilmesi öngörülmüş; böylece atanma durumunda
olmayan personelin de zorunlu olarak eğitime tabi tutulması uygulamasına son
verilmiştir. Ayrıca, eğitimlerin uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirilebilmesine
ilişkin düzenlemeler getirilmiştir.
4- Görevde yükselmeye sadece belirli alt görevlerde bulunanların başvurabilmelerine
ilişkin husus ortadan kaldırılmış; böylece unvanı ne olursa olsun şartları
taşıyan tüm personelin eşit şartlarda yarışabilmelerine fırsat tanınmıştır.
5- Unvan değiştirme sadece mesleki veya teknik öğrenime ilişkin kadro/pozisyonlara
atanma olarak değil, görevde yükselme mahiyetinde olmayan her türlü kadro/pozisyon
değişikliği olarak yeniden ele alınmış; unvan değiştirmede merkezi sınav şartı
öngörülmüştür.
6- Kapsam dışındaki kadrolardan kapsam içindeki kadrolara atanmada suiistimalin
önlenmesine dönük olarak, kapsam dışındaki kadrolarda iki yıl görev yapma şartı
öngörülmüştür. Ayrıca, vekâleten veya görevlendirme suretiyle yürütülen görevlere
en geç bir yıl içinde asaleten atama yapılması zorunluluğu getirilmiştir. Böylece
ilgili kamu personeli ile kamu görevlileri sendikalarının yoğun eleştirilerine
konu olan bir sorun çözülmeye çalışılmış; kurumlarda eşitlik, hakkaniyet, kariyer
ve liyakat ilkelerinin daha etkin bir şekilde hayata geçirilmesi amaçlanmıştır.
7- Genel Yönetmelik, kamu kurum ve kuruluşlarınca doğrudan uygulanabilecek
şekilde ayrıntılı olarak düzenlenmiş olup kurum ve kuruluşların kendi özel yönetmeliklerini
çıkarmaları hususu ortadan kaldırılmıştır. Atamalara ilişkin bazı özel şartlara
duyuruda yer verilmesi usulü getirilmiş olmakla birlikte, muhtemel hatalar veya
suiistimallere karşı duyuruların Devlet Personel Başkanlığınca yayımlanması
şartı getirilmiştir.
8- Naklen atamaların liyakat ve hakkaniyet çerçevesinde yapılması amacına dönük
olarak bu hususta düzenlemeler getirilmiştir.
9- İlgili personelin duyuru sırasında değil, başarı sıralaması belirlendikten
sonra il veya birim tercihi yapmaları hususu getirilerek mevcut uygulamalarda
ortaya çıkan sorunlar giderilmeye çalışılmıştır.
KAMU KURUM VE KURULUŞLARINDAKİ PERSONELİN GÖREVDE YÜKSELME VEYA UNVAN DEĞİŞTİRME
SURETİYLE ATANMALARINA İLİŞKİN GENEL YÖNETMELİK (TASLAKTIR)
BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, liyakat ve kariyer ilkeleri
çerçevesinde, stratejik insan kaynaklan planlaması esas alınarak, 657
sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi Devlet memurları ile 22/1/1990
tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi personelin görevde
yükselme veya unvan değiştirme suretiyle atanmalarına ilişkin usul ve
esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, özel kanunlardaki düzenlemeler saklı kalmak kaydıyla;
a) 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede yer alan kadrolarda,
b) İl özel idareleri ve belediyelere, il özel idareleri ve
belediyelerin bağlı kuruluşlarına, bunların kurdukları birlik, müessese
ve işletmeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlara ait memur
kadrolarında,
c) Kamu kurum ve kuruluşlarının özel kanunlarında yer alan
hükümler gereği 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 22/1/1990 tarihli
ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi olan kadro veya
pozisyonlarda,
ç) Özelleştirme kapsam ve programında bulunan kuruluşlar da dâhil
olmak üzere kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarına ait memur
kadroları ile sözleşmeli personel pozisyonlarında
istihdam edilen personelden müdür veya aynı düzeydeki görevler ile
daha alt görevlere yapılacak görevde yükselme veya unvan değiştirme
suretiyle atanacaklar hakkında uygulanır.
(2) Bu fıkrada yer alan görevlere yapılacak atamalarda bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz. Bu görevler şunlardır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 59'uncu maddesinde belirtilen istisnai memurluklar,
b) Kanunlar, tüzükler veya yönetmelikler çerçevesinde yardımcılık
ya da stajyerlik dönemi sonunda öngörülen yeterlilik sınavı ve/veya tez
aşamalarında başarılı olduktan sonra atanabilecek görevler ile bunların
yardımcılıkları,
c) Başmüdür, işletme, müessese, fabrika, kombina ve meydan
müdürlüklerine, taşra teşkilatı bölge ve il müdürü ile doğrudan merkeze
bağlı taşra kuruluşlarının müdür kadroları ve bunların yardımcılıkları,
ilçe müdürü kadroları,
ç) 15/2/2004 tarihli ve 25374 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Kamu
Kurum ve Kuruluşlarına Açıktan Kura ile Atanacak Bazı Sağlık
Personelinin Atama Esas ve Usullerine İlişkin Yönetmelik" kapsamında yer
alan kadrolar,
ç) İl özel idareleri ve belediyelere, il özel idareleri ve
belediyelerin bağlı kuruluşlarına, bunların kurdukları birlik, müessese
ve işletmeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlara ait müdür
kadroları.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ile 8/6/1984 tarihli ve 217 sayılı Devlet Personel
Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen deyimlerden;
a) Alt görev: Hiyerarşi, görev, yetki ve sorumluluk açısından daha alt düzeyde olan kadro/pozisyonları,
b) Aynı düzey görev: Hiyerarşi, görev, yetki ve sorumluluk açısından aynı düzeyde olan kadro/pozisyonları,
c) Başkanlık: Devlet Personel Başkanlığını,
ç) Birim: Kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilat yapısında yer alan
hizmet birimleri ile hizmet birimlerinin altında teşkilatlanmış bulunan
her bir hiyerarşik kademeyi,
ç) Görevde yükselme: Liyakat ve kariyer ilkeleri ile mevzuatta
öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde, üst görevlere yapılacak
atamaları,
d) İş günü: Ulusal bayram ile genel ve hafta sonu tatil günleri hariç, diğer günleri,
e) Komisyon: Görevde yükselme veya unvan değiştirmeye ilişkin iş
ve işlemleri yürütmek üzere kurumlarca oluşturulacak liyakat
değerlendirme komisyonunu,
f) Liyakat görüşmesi: Görevde yükselmeye tabi görevlere
atanacakların Komisyon tarafından tabi tutulacakları ve liyakat
ölçütleri çerçevesinde değerlendirilecekleri sözlü sınavı,
ğ) Merkezi sınav: Görevde yükselme veya unvan değiştirme suretiyle
atanacaklar için ÖSYM tarafından merkezi olarak yılda en az bir kez
gerçekleştirilecek olan görevde yükselme ve unvan değiştirme sınavını,
g) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
ı) Unvan değiştirme: Bir kadro/pozisyondan görevde yükselme mahiyetinde olmayan başka unvanlı bir kadro/pozisyona atanmayı,
ğ) Uzaktan eğitim: Eğitim ve öğretim amaçlı bilginin zamandan ve
mekândan bağımsız olarak çeşitli iletişim araçlarıyla eğitilenlerin
bulunduğu mekâna ulaştırılması şeklindeki eğitim modelini,
j) Üst görev: Hiyerarşi, görev, yetki ve sorumluluk açısından daha üst düzeyde olan kadro/pozisyonları
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görevde Yükselme veya Unvan Değiştirme Suretiyle Atanmaya İlişkin Genel Hükümler
Öğrenim şartı
MADDE 5- (1) Kurum ve kuruluşlar, bu Yönetmelik kapsamındaki
görevlere atanabilmek için aranacak öğrenim düzeyi, hizmetin ve görev
yapılacak birimin gerektirdiği durumlarda belirli fakülte, okul veya
bölüm mezunu ve/veya hizmetin yerine getirilebilmesi için gerekli
belgelere sahip olma gibi şartlarını duyuruda belirtir. Atanılacak
görevle ilgisi bulunmayan okul, fakülte ya da bölüm mezunu olma şartı
getirilemez; atanılacak görevin gerektirdiği özel durumlar hariç olmak
üzere okul, fakülte ya da bölüm sınırlaması konulamaz.
(2) 10'uncu maddenin birinci fıkrasının;
a) (a) ve (b) bentlerinde yer alan görevler için en az dört yıllık yüksek öğrenim,
b) (c) bendinde yer alan görevlere atanacaklar için en az iki yıllık yüksek öğrenim,
c) En az orta öğretim düzeyinde meslekî veya teknik eğitim sonucu
kazanılan unvanlara ilişkin görevler için ilgili fakülte, okul veya
bölüm
mezunu olmak şartı aranır.
(3) İlgili personelin daha alt düzeydeki öğrenimlerine ilişkin kadro/pozisyonlara atanmaları mümkündür.
Hizmet süresi şartı
MADDE 6- (1) Görevde yükselme ve unvan değiştirme sınavına tabi olan
görevlere atanacaklarda, belirli derecelerdeki kadrolar için 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 68'inci maddesinin (B) bendinde yer alan
hizmet süresi şartı aranır.
(2) Kurumlar, duyuruda bu hizmet sürelerinin kurumda, belirli
birimlerde ya da unvanlarda geçirilmiş olmasına veya halen belirli
birimlerde ya da unvanlarda görev yapanların başvurabilmelerine ilişkin
şartlar getiremez.
Sınav şartı
MADDE 7- (1) Görevde yükselme veya unvan değiştirme suretiyle
yapılacak atamalarda ilgili personelin ÖSYM tarafından
gerçekleştirilecek merkezi sınava girmeleri şarttır.
(2) Sınavın yapılmasına ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar ÖSYM ve Başkanlık arasında yapılacak protokolle belirlenir.
Liyakat şartı
MADDE 8- (1) İlgili personelin 10'uncu maddede yer verilen görevlere
atanabilmeleri için Komisyon tarafından meslekî ve yönetici yetkinliği
ile hizmete ilişkin nitelikleri açısından değerlendirilmeleri esastır.
Göreve hazırlama eğitimi
MADDE 9- (1) Görevde yükselme suretiyle atanmaya hak kazananlar
göreve başlatılmadan önce, atanmaya hak kazananlara ilişkin listenin
kesinleştiği tarihten itibaren iki ay içinde, atanılacak görevin
niteliklerine ilişkin konularda 30 saatten az olmamak üzere hizmet içi
eğitime tabi tutulurlar. Eğitimlerin uzaktan verilmesi durumu hariç,
eğitim süresince yıllık izin verilemez. Aylıksız izinde ya da yıllık
izinde bulunanlar da dâhil olmak üzere, ilgili mevzuatı uyarınca
verilmesi zorunlu olan izinleri kullanmakta olan veya görevden
uzaklaştırılmış bulunan personelden, iki ay içinde bahsedilen hizmet içi
eğitime tabi tutulamayan veya eğitimleri tamamlanamayanların, söz
konusu izinlerinin bitimini veya göreve iadelerini müteakip on iş günü
içinde hizmet içi eğitimleri başlatılır. Söz konusu eğitimleri
tamamlamayanların atamaları yapılmaz.
(2) Eğitimler, gerekli teknolojik altyapının sağlanması kaydıyla uzaktan eğitim yoluyla da gerçekleştirilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Görevde Yükselmeye İlişkin Usul ve Esaslar
Görevde yükselmeye tabi görevler
MADDE 10- (1) Görevde yükselmeye tabi görevler şunlardır:
a) Şube müdürü, müdür ve aynı düzeydeki diğer yönetici kadroları,
b) Müdür yardımcısı ve aynı düzeydeki diğer yönetici kadro/pozisyonları,
c) Şef, teknik şef, amir, koruma ve güvenlik amiri, koruma ve
güvenlik grup şefi, amir yardımcısı ve aynı düzeydeki diğer yönetici
kadro/pozisyonları.
Duyuru ve başvuru
MADDE 11- (1) Duyurularda, atanılacak kadro/pozisyonun unvanı,
derecesi, sayısı, ili, birimi, öğrenim şartı, hizmet süresi şartı,
merkezi sınav puanı ile bu Yönetmeliğe aykırı olmayan diğer başvuru
şartlarına yer verilir. Görevin gerektirdiği özel durumlar hariç olmak
üzere, duyuruda ilgili personelin bir kısmının lehine ya da aleyhine
olacak şekilde özel şartlar getirilemez. Başvuru süresi en az beş iş
günü olarak belirlenir.
(2) Duyurular, Devlet Personel Başkanlığının resmi internet
sitesinde yayımlanmak üzere bahsedilen Başkanlığa gönderilir. Başkanlık,
kendisine intikalinden itibaren beş iş günü içinde duyuruları yayımlar
ya da düzeltilmek üzere ilgili kuruma iade eder. Kurumlar, beş iş günü
içinde gerekli düzeltmeleri yaparak duyuruyu Başkanlığa iletir.
Duyurular Başkanlığın resmi internet sitesinde yayımlanmasını müteakip
kurumların resmi internet sayfasında da yayımlanır.
(3) Merkezi sınavdan kurumlarca istenilen puana sahip olanlardan
ilan edilen kadro/pozisyonlar için belirlenen başvuru süresinin son
günü itibarıyla mevzuatla aranan diğer şartları taşıyan personel,
duyuruda belirtilen şekilde başvuruda bulunabilirler. Ancak, başvuru
süresinin son günü itibarıyla aday memur statüsünde veya deneme süresi
içinde bulunanlar başvuruda bulunamazlar.
(4) Duyuruda belirli sayıda kadro/pozisyon kontenjanı dâhilinde
diğer kurumların personelinin başvuruda bulunabilmelerine imkân
sağlanabilir. Başvurusu kabul edilen diğer kurumların personeli, uzaktan
eğitim yoluyla verilmesi durumu hariç kurumsal yazılı sınav öncesi
uygulanan eğitim programı, kurumsal yazılı sınav, liyakat görüşmesi ve
uzaktan eğitim yoluyla verilmesi durumu hariç göreve hazırlama eğitimi
süresince, başvuruda bulundukları kurumda görevlendirilirler. Söz konusu
personel, başvuruda bulundukları kadro/pozisyona ilişkin başarı
sıralaması listesinin kesinleştiği tarihe kadar kendi kurumundaki duyuru
da dâhil olmak üzere herhangi bir duyuru için başvuruda bulunamazlar.
(5) İlgili personel, başvuru şartlarını taşıdığı farklı unvanlı
kadro/pozisyonlardan sadece biri için başvuruda bulunabilirler.
(6) İlan edilen kadro/pozisyonlara sınavsız atanma hakkına
sahip olanlar, bu kadro/pozisyonlar için başvuruda bulunamazlar.
(7) Aylıksız ya da yıllık izinde bulunanlar da dâhil olmak üzere,
ilgili mevzuatı uyarınca verilmesi zorunlu olan izinleri kullanmakta
olan veya görevden uzaklaştırılmış bulunanların başvuruda bulunmaları
mümkündür.
(8) Kamu kurum ve kuruluşları, boş bir kadro/pozisyona
vekâleten ya da görevlendirme suretiyle atama yapmalarını müteakip, söz
konusu unvanlı kadro/pozisyon için en kısa sürede duyuru yaparak en geç
bir yıl içinde bu kadro/pozisyona başarı sırasına göre asaleten atama
yapmak için gerekli işlemleri yürütmek zorundadır.
(9) Kurumların personel işlerinden sorumlu birimlerine yapılan
başvurular, başvuru süresinin tamamlanmasından itibaren on iş günü
içinde söz konusu birimlerce duyuruda belirtilen şartlar çerçevesinde
incelenerek aranan şartları taşıyanlardan ilan edilen kadro/pozisyon
sayısının, kurumsal yazılı sınav uygulayan kurumlar için on katı;
kurumsal yazılı sınav uygulamayan kurumlar içinse dört katı kadarının
belirleneceği aday listesi açıklanır. Son adayla aynı puana sahip olan
personelin tamamına listede yer verilir. Belirtilen listeye karşı beş iş
günü içinde Komisyona itiraz edilebilir. Komisyonun, itirazları on iş
günü içinde sonuçlandırması esastır.
Kurumsal yazılı sınav
MADDE 12- (1) Kamu kurum ve kuruluşlarınca görevde yükselme suretiyle
atanacaklar için ayrıca bir kurumsal yazılı sınav düzenlenmesi
mümkündür. Bu sınavın atanılacak görevin niteliklerine ilişkin konularda
olması ve liyakat görüşmesinden önce yapılması esastır.
(2) Görevde yükselme sınavı sonucuna göre başvuru hakkına sahip
olanlardan duyuruda belirtilen kadro/pozisyon sayısının on katı kadar
personel, aday listesinin kesinleşmesini müteakip en erken on iş günü ve
en geç yirmi iş günü sonra kurumsal yazılı sınava tabi tutulurlar.
Kurumların bu fıkrada yer alan süreler içinde yazılı sınav konularına
ilişkin olarak eğitim programı düzenlemesi mümkündür. Kurumsal yazılı
sınav öncesi uygulanacak eğitim programının en az otuz saat olması
esastır. İlgili personel kanunen verilmesi zorunlu olan izinler hariç
eğitim süresinin en az yarısı kadar süreyle eğitimlere iştirak etmedikçe
kurumsal yazılı sınava giremezler. Eğitimlerin uzaktan eğitim yoluyla
verilmesi durumunda devam zorunluluğu aranmaz.
(3) Sınav soruları, klasik veya test usulüne göre Komisyon
tarafından hazırlanır. Sınav sorularının hazırlanması ve cevaplarının
değerlendirilmesi için gerektiğinde öğretim üyelerinden veya konusunda
uzman kamu görevlilerinden yararlanılabilir. Sınav soruları, puanları ve
sınav süresini gösterir tutanak Komisyon başkanı ve üyeleri tarafından
imzalanır. Sınav sorularının hazırlanması, muhafazası ve sonuçlarının
değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir.
(4) Yazılı sınav, personel işlerinden sorumlu birimler tarafından
Komisyonun gözetim ve denetimi altında yapılır. Personel işlerinden
sorumlu birimler tarafından salon başkanı ve yeterli sayıda gözetmen
görevlendirilir.
(5) Soru kâğıtları mühürlü zarflar içinde bir tutanakla, Komisyon
başkanına veya Komisyon başkanının uygun göreceği Komisyon üyesine
tevdi edilir. Yazılı sınavda, kurum mührüyle mühürlenmiş olarak isim
yeri kapatılabilen özel cevap kâğıtları kullanılır.
(6) Sınav başlamadan adayların kimlikleri bir tutanakla tespit
edilir. Komisyon başkanına teslim edilen sorular, komisyon başkanı
tarafından gözetmenler ile adaylar arasından seçilecek iki kişi önünde
yine bir tutanakla salon başkanına teslim edilir. Teslim alman soru
zarflarının adaylar önünde açıldığı ve zarfların içinden numaralan
dikkate alınarak kaç soru kâğıdı çıktığı ve sınavın başlama saati
hususunda ayrı bir tutanak düzenlenir.
(7) Sınav sonunda adaylardan toplanan soru ve cevap kâğıtları
ile adaylara dağıtılmayan soru kâğıtları ve tutanaklar, salon başkanı
tarafından, gizli ve kişiye özel bir zarf içine konularak zarf kapatılıp
mühürlendikten sonra sınavın saat kaçta bittiği, sınava kaç adayın
katıldığı, adaylardan toplanan soru kâğıtları ile dağıtılmayan soru
kâğıtlarının kaç adet olduğu gözetmenler ile adaylar arasından seçilecek
iki kişi önünde diğer bir tutanakla tespit olunur ve zarf bu tutanakla
birlikte Komisyon başkanına teslim edilir. Sınav kâğıtlarındaki isim
yerleri, kâğıtların okunmasından sonra Komisyon huzurunda açılır.
(8) Komisyon cevap kâğıtlarını değerlendirerek sınav sonuçlarını
en geç yirmi iş günü içinde bir tutanakla personel işlerinden sorumlu
birime teslim eder. Personel işlerinden sorumlu birim, teslim almasından
sonraki bir iş günü içinde sonuçlan ilan eder ve beş iş günü içinde
ilgililere yazılı olarak bildirilir.
(9) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs edenler veya kopya
çektikleri tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenerek bunların
sınavları geçersiz sayılır.
(10) Komisyon sınava ilişkin usulsüzlük iddialarını resen veya
sınav tarihinden sonraki beş iş günü içinde personel işleriyle ilgili
birime yazılı olarak yapılacak itirazlar sonucu inceleyerek itirazlar
için öngörülen sürenin bitiminden sonraki beş iş günü içinde karara
bağlar. Sınav sorularının çalınmış olduğunun anlaşılması, sınav
öncesinde, sırasında veya sonrasında sınav usul ve esaslarının eşitlik
ve hakkaniyeti zedeleyecek şekilde ihlal edilmesi gibi durumlarda sınav
iptal edilir ve iptal tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde yeni
sınav düzenlenir.
(11) Sınav yüz tam puan üzerinden değerlendirilir. En yüksek puan
alan adaydan başlamak üzere ilan edilen kadro sayısının dört katı kadar
personel liyakat görüşmesine alınmaya hak kazanırlar.
(12) Kurum ve kuruluşlar, gerekli hazırlıkların yapılabilmesi için
sınav tarihinden en az iki ay önce Komisyonu bilgilendirir. Komisyon,
sınav konularına ilişkin notların sınav tarihinden en az on iş günü Önce
ilgili personele verilmesini sağlar.
(13) Komisyon, sınav sonuçlarını sınav yapan kurumdan kendisine
intikal ettiği tarihten itibaren bir iş günü içinde personel işlerinden
sorumlu birime teslim eder. Personel işlerinden sorumlu birim teslim
almasından sonraki bir iş günü içinde sonuçlan ilan eder ve beş iş günü
içinde ilgililere yazılı olarak bildirilir.
(14) Kurumsal yazılı sınavlar, kurum ve kuruluşlar tarafından
yapılabileceği gibi, ÖSYM, Milli Eğitim Bakanlığı, Türkiye ve Orta Doğu
Amme İdaresi Enstitüsü Genel Müdürlüğü veya yükseköğretim kurumlarından
birine de yaptırılabilir. Bu durumda sınava ilişkin usul ve esaslar
ilgili kurum ile sınav yapacak kurum arasında düzenlenecek protokolle
belirlenir.
(15) İlgililer, kendilerine yazılı olarak bildirilmesinden
itibaren beş iş günü içinde sınav sonuçlarına itiraz edebilirler.
İtirazlar en geç on iş günü içinde karara bağlanır ve sonuç ilgililere
yazılı olarak bildirilir. Yazılı sınavların kurum tarafından yapılması
halinde itirazlar ilgili Komisyona yapılır. Yazılı sınavların başka bir
kuruma yaptırılması halinde ise itirazlara ilişkin hususlar ilgili
kurumla sınavı yapacak kurum arasında düzenlenecek protokol çerçevesinde
yürütülür.
(16) Kurumsal sınavlara ilişkin diğer hususlara bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla, kurum ve kuruluşlarca çıkarılacak
sınav yönergelerinde yer verilmesi mümkündür.
Liyakat görüşmesi ve liyakat puanı
MADDE 13- (1) Görevde yükselme sınavı sonucuna göre başvuru hakkına
sahip olanlardan duyuruda belirtilen kadro/pozisyon sayısının dört katı
kadar personel, aday listesinin kesinleşmesinden sonraki on iş günü
içinde liyakat görüşmesine alınırlar. Kurumsal yazılı sınav yapan kurum
ve kuruluşlarda ise, söz konusu sınav sonuçlarının kesinleşmesinden
sonraki on iş günü içinde ilgili personel liyakat görüşmesine alınırlar.
(2) İlgili personel, liyakat görüşmesine kabul edilenlere
ilişkin listenin kesinleşmesinden sonraki yirmi iş günü içinde 8'inci
madde çerçevesinde Komisyon tarafından görüşmeye alınır. Personel,
Komisyonun her bir üyesi tarafından bu Yönetmeliğin eki Personel Liyakat
Ölçütleri esas alınarak değerlendirilir. Her üyenin vermiş olduğu
puanların aritmetik ortalaması alınarak ilgili personelin liyakat puanı
tespit edilir. Liyakat görüşmesine katılma hakkı kazanan personel
sayısının 200'den fazla olması durumu hariç, görüşmelerin yirmi iş günü
içinde tamamlanması esastır.
(3) Liyakat puanlan görüşmelerin tamamlanmasını müteakip üç iş
günü içinde ilan edilir. Belirtilen puanlara karşı beş iş günü içinde
Komisyona itirazda bulunulabilir. İtirazlar Komisyon tarafından on iş
günü içinde değerlendirilir ve karara bağlanır.
Görevde yükselme suretiyle atanma
MADDE 14- (1) Başarı puanı sıralamasına göre boş kadro/pozisyon
sayısı kadar atama yapılması esastır. Başarı puanı, bu Yönetmeliğin eki
Başarı Puanı Hesap Tablosu esas alınarak tespit edilir. Başarı
puanlarının eşitliği hâlinde sırasıyla;
a) Merkezi sınav puanı yüksek olanlara,
b) Kurumsal yazılı sınav yapan kurumlar için kurumsal sınav puanı yüksek olanlara,
c) Değerlendirme puanı yüksek olanlara,
ç) Nitelik puanı yüksek olanlara,
ç) Göreve başladıktan sonra muvazzaf askerlikte geçirilen süreler dâhil, kurumda geçen fiili hizmet süresi fazla olanlara,
d) 6'ncı maddeye göre hesaplanan hizmet süresi fazla olanlara,
e) Daha üst öğrenimi bitirmiş olanlara
öncelik verilmek suretiyle başarı sıralaması belirlenir ve Komisyon tarafından ilan
edilir.
(2) Komisyon tarafından ilan edilen başarı sıralaması listesine karşı
ilgililer beş iş günü içinde itiraz edebilirler. Komisyonun, itirazları
on iş günü içinde sonuçlandırması esastır.
Duyurulan kadro/pozisyonların farklı birim ya da illerde
bulunması halinde, birinci fıkrada belirtilen sıralamaya göre, beş iş
günü içinde atanmaya hak kazanan personelden bu kadro/pozisyonlara
ilişkin birimlerin ya da illerin tercih sıralamasını yapmaları istenir.
İlgililerce yapılacak tercih sayısının, farklı birim ve/veya illerin
sayısı kadar olması esastır.
Atamalar, 9'uncu maddede öngörülen eğitimlerin
tamamlanmasını müteakip on iş günü içinde gerçekleştirilir. Kurumsal
yazılı sınav öngörülen görevler için 9'uncu madde hükümleri uygulanmaz.
Bunlar, atanmaya hak kazananlara ilişkin listenin kesinleştiği tarihten
itibaren on iş günü içinde atanırlar.
Aylıksız izinde olanlar dâhil, atanmaya hak kazandıkları
kadro/pozisyona ilişkin görevlerine mevzuatla öngörülen süre içinde
başlamayanların ya da atanma haklarından herhangi bir sebeple feragat
edenlerin atanma hakları sona erer.
Başarı puanları çerçevesinde herhangi bir yedek listesi belirlenmez.
Atanma hakkını elde edenlerden görevden uzaklaştırılmış
bulunanların, görevlerine iade edilinceye kadar atamaları yapılamaz.
Kamu kurum ve kuruluşları, atanmaya hak kazanan personel
sayısının ilan edilen kadro/pozisyon sayısından daha az olması durumu
hariç olmak üzere, ilan ettikleri kadro/pozisyonları bu maddede
belirtilen hükümler dışındaki atama şekilleriyle dolduramaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Unvan Değiştirmeye İlişkin Usul ve Esaslar
Unvan değiştirmeye tabi görevler
MADDE 15- (1) Görevde yükselmeye tabi görevler hariç, başka unvanlı bir kadro/pozisyondan atama yapılacak görevlerdir.
Duyuru ve başvuru
MADDE 16- (1) Unvan değiştirme suretiyle atanmaya ilişkin duyuru ve
başvuru usul ve esasları hakkında sekizinci fıkrası hariç olmak üzere 1
l'inci madde hükümleri uygulanır.
Unvan değiştirme suretiyle atanma
MADDE 17- (1) Başarı puanı sıralamasına göre boş kadro/pozisyon
sayısı kadar atama yapılması esastır. Kurumların personel işlerinden
sorumlu birimlerine yapılan başvurular, başvuru süresinin
tamamlanmasından itibaren on beş iş günü içinde söz konusu birimlerce
duyuruda belirtilen şartlar çerçevesinde incelenerek aranan şartlan
taşıyanların bu Yönetmeliğin eki Başarı Puanı Hesap Tablosu esas
alınarak başarı puanları tespit edilir. Başarı puanlarının eşitliği
hâlinde sırasıyla;
a) Merkezi sınav puanı yüksek olanlara,
b) Nitelik puanı yüksek olanlara,
c) Göreve başladıktan sonra muvazzaf askerlikte geçirilen süreler dâhil, kurumda geçen fiili hizmet süresi fazla olanlara,
ç) 6'ncı maddeye göre hesaplanan hizmet süresi fazla olanlara,
ç) Daha üst öğrenimi bitirmiş olanlara
öncelik verilmek suretiyle başarı sıralaması belirlenir ve bu fıkrada
yer alan süre içinde personel işlerinden sorumlu birimler tarafından
ilan edilir.
(2) Duyurulan kadro/pozisyonların farklı birim ya da illerde
bulunması halinde, birinci fıkrada belirtilen sıralamaya göre, beş iş
günü içinde atanmaya hak kazanan personelden bu kadro/pozisyonlara
ilişkin birimlerin ya da illerin tercih sıralamasını yapmaları istenir.
İlgililerce yapılacak tercih sayısının, farklı birim ve/veya illerin
sayısı kadar olması esastır.
(3) Tercih işlemlerinin tamamlanmasını müteakip on iş günü içinde
ilgili personelin tercihleri doğrultusunda atamaları yapılır.
(4) 14'üncü maddenin beş, altı, yedi ve sekizinci fıkralarında yer
alan hükümler unvan değiştirme suretiyle atanmalar hakkında da
uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler
Sınavsız atanma
MADDE 18- (1) Bu Yönetmelik kapsamına giren unvanları, tabi oldukları
mevzuat uyarınca iki yıl süreyle asaleten görev yapmak suretiyle
kazananların haklan saklıdır. Daha önce ihraz edilen görevlere atanmak
isteyenler, atanmak istedikleri görev için belirlenen öğrenim ile
hizmetin yerine getirilebilmesi için gerekli belgelere sahip olma
şartlarını taşımaları kaydıyla, boş kadro/pozisyon bulunması, stratejik
insan kaynaklan planlaması doğrultusunda aynı göreve ya da daha alt
görevlerden birine sınavsız atanabilirler.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında bulunmayan kadro/pozisyonlarda görev
yapanların bu Yönetmelik kapsamındaki görevlere, birinci fıkrada yer
verilen koşullar çerçevesinde sınavsız atanmaları mümkündür.
(3) Diğer personel kanunlarına tabi olarak en az iki yıl görev
yapanlar, ihraz ettikleri unvanlara ilişkin bu Yönetmeliğe tabi
kadro/pozisyonlara, birinci fıkrada yer verilen koşullar çerçevesinde
sınavsız atanabilirler. Bunların ihraz ettikleri unvanlara ilişkin
kadro/pozisyon bulunmaması halinde, atanabilecekleri görevler hususunda
Başkanlığın görüşüne göre işlem tesis edilir.
Naklen atanma
MADDE 19- (1) Kurumlar, insan kaynakları planlaması çerçevesinde aynı
unvanlı görevler arasında veya daha alt unvanlı kadro/pozisyonlara
naklen atama yapabilir.
(2) Unvan değiştirme suretiyle yapılacak naklen atamalar kurumların
insan kaynakları planlamaları ve hizmet gerekleri çerçevesinde yapılır.
Bu şeklide yapılacak atamalar Nisan ve Ekim dönemlerinde olmak üzere
yılda iki defa gerçekleştirilir. Kurumlar unvan değişikliği suretiyle
naklen atayacakları kadro/pozisyonları 11'inci maddenin ikinci fıkrası
çerçevesinde Başkanlığın ve kendi kurumlarının resmi internet sitesinde
en son başvuru tarihinden on iş günü önce ilan eder. İlan edilen
kadro/pozisyonlara öğrenim durumu ve hizmet süresi gibi nitelikleri
uygun olanlar arasından yapılacak atamalarda ilgililerin unvan
değiştirmeye tabi görevlere ilişkin başarı puanı sırasına göre atama
yapılabilir.
İtirazların sonuca bağlanmasında ek süre
MADDE 20- (1) İlgili kurumun veya Komisyonun, müracaat edenlerin
durumuna ilişkin olarak diğer kurumlardan bilgi, belge ya da görüş talep
etmesi halinde, bu Yönetmelikte düzenlenen itirazların
sonuçlandırılmasına ilişkin süreler yazışma süreleri kadar uzatılabilir.
Engellilerin eğitim ve sınavları
MADDE 21- (1) Kurumlar, gerekli şartları taşıyan ve atama yapılacak
görevi yapabilecek durumda bulunan engellilerin eğitimleri ile
sınavlarının yapılabilmesi için gerekli tedbirleri alır.
Liyakat değerlendirme komisyonu ve görevleri
MADDE 22- (1) Kurumlarca duyurudan önce görevde yükselme veya unvan
değiştirme işlemleri ile mevzuatla belirtilen diğer görevleri yürütmek
üzere beş kişiden oluşan liyakat ve değerlendirme komisyonu teşkil
edilir.
(2) Komisyon, atamaya yetkili amir veya görevlendireceği kişinin
başkanlığında personel işlerinden sorumlu birim, varsa eğitim birimi
temsilcileri ile kurumda en fazla üyeye sahip kamu görevlileri sendikası
temsilcisi ile atamaya yetkili amirce kurum içinden veya dışından
belirlenecek diğer üyelerden oluşur. Ayrıca, Komisyonun her üyesi için
birer yedek üye belirlenir. Komisyonu oluşturan üyeler,
değerlendirecekleri personelden, ihraz ettikleri unvanlar itibarıyla
daha düşük seviyede olamazlar.
(3) Komisyon başkan ve üyelerinin eşlerinin, ikinci dereceye kadar
(bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının başvuruda bulunmuş olmaları
veya asıl üyelerin bulunmadıkları hallerde, bunların yerine yedek üye
veya üyeler görevlendirilir.
(4) Komisyon, en az beş üye ile toplanır. Kararlar oy çokluğuyla
alınır. Komisyon tarafından gerekli görülmesi halinde, oy hakları
bulunmaksızın konuyla ilgili yetkililer veya uzmanların bilgisine
başvurulabilir.
(5) Taşra teşkilatı bulunan kurumlar, gerekli görmeleri halinde
ilgili taşra teşkilatının en üst amiri veya görevlendireceği hiyerarşik
olarak kendine en yakın kişinin başkanlığında personel işlerinden
sorumlu birim ile varsa eğitim birimi temsilcileri ve taşra teşkilatının
en üst amiri tarafından belirlenecek diğer üyelerden teşkil edilecek
liyakat ve değerlendirme komisyonları oluşturabilir.
(6) Komisyonun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Müracaatları kabul edilenlere ilişkin olarak ilan edilen aday listelerine karşı yapılan itirazların sonuçlandırılması,
b) Liyakat görüşmesine alınacak personele ilişkin listeye karşı yapılan itirazların sonuçlandırılması,
c) Liyakat görüşmesinin gerçekleştirilerek ilgili personelin değerlendirilmesi,
ç) Liyakat görüşmesi sonuçlarının ilan edilmesi ve sonuçlara yapılacak itirazların karara bağlanması,
ç) Atanma hakkı kazanan personele ilişkin başarı puanı sıralaması
listesinin ilan edilmesi ve bu listeye karşı yapılan itirazların
sonuçlanması,
d) Kurumsal yazılı sınav uygulayan kurumlarda, kurumsal yazılı
sınav konularını ihtiva eden notların hazırlanması veya
hazırlattırılması ve ilgili personele verilmesinin sağlanması, sınav
sonuçlarının ilanı, yapılacak itirazların sonuçlandırılması ile
sınavlara ilişkin diğer iş ve işlemlerin yürütülmesi,
e) Atamaya yetkili amirce verilecek benzeri görevlerin yerine getirilmesi.
Yetki
MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına ilişkin
gerekli düzenlemeleri yapmaya ve uygulama sırasında doğacak tereddütleri
gidermeye Başkanlık yetkilidir.
(2) Başkanlık resen veya kurumlardan gelecek talepler
doğrultusunda merkezi sınav konuları ve/veya göreve hazırlama eğitimi
konularında müstakil ya da müşterek eğitim programları düzenleyebilir.
(3) Başkanlık bu Yönetmelik çerçevesinde kurumlarca yürütülecek
her türlü işlemi denetlemeye; bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığını
herhangi bir şekilde tespit ettiği kurumsal uygulamaların mevzuata uygun
hale getirilmesine ilişkin gerekli işlemleri yapmaya yetkilidir.
Mevcut yönetmeliklerin uygulanması
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmelikle getirilen merkezi sınavın ÖSYM
tarafından ilk defa gerçekleştirileceği tarihe kadar kurumların kendi
özel görevde yükselme ve unvan değişikliği yönetmeliklerinde ve bu
yönetmeliklerle atıfta bulunulan "Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde
Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik"in ilgili
maddelerinde yer alan hükümlerin uygulanmasına devam olunur.
Askerî kurumlarda görev yapan memurlar
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Milli Savunma Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı,
Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı ve Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinde 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görev yapanların görevde yükselme
veya unvan değiştirme niteliğindeki atamaları, özel
kanunlarında yer alan hususlar saklı kalmak kaydıyla bu Yönetmelik hükümleri esas alınarak yapılır.
Vekaleten ya da görevlendirme suretiyle yürütülmekte olan görevler
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Kamu kurum ve kuruluşları, halen vekâleten ya da
görevlendirme suretiyle yürütülmekte olan görevlere ilişkin boş
kadro/pozisyonlara, bu Yönetmelikle getirilen merkezi sınavın ÖSYM
tarafından ilk defa gerçekleştirileceği tarihten sonraki en kısa sürede
sınav duyurusuna çıkmak ve en geç bir yıl içinde bu kadro/pozisyonlara
başarı sırasına göre asaleten atama yapmak için gerekli işlemleri
yürütmek zorundadır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 24- 15/03/1999 tarihli ve 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile kabul edilerek 18/04/1999 tarihli ve 23670 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan "Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve
Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik" bu Yönetmelikle
getirilen merkezi sınavın ÖSYM tarafından ilk defa gerçekleştirildiği
tarihte yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
EK-1: PERSONEL NİTELİK FORMU
NİTELİK ÖLÇÜTLERİ (Kurumların personel işleriyle ilgili birimlerince doldurulacaktır.) | Ölçüt Puanı | Adayın Puanı |
1. Müracaat bitim tarihi itibarıyla öğrenim durumu ( En üst öğrenim | ||
durumu esas alınacaktır.) | ||
a) Onlisans | 2 | |
b) Uç Yıllık Yüksekokul | 3 | |
c) Lisans | 4 | |
ç) Yüksek Lisans | 6 | |
d) Doktora | 8 | |
2. Müracaat bitim tarihi itibarıyla ilgili kurumda geçen fiili hizmet süresinin; (ilgili kurumda göreve başladıktan sonra muvazzaf askerlikte geçirilen süreler dâhil) a) Beş yıla kadar (beş yıl dâhil) her bir yılı için b) Beş yıldan on yıla kadar (on yıl dâhil) her bir yılı için c) On yıldan sonraki her bir yılı için | 1 0,50 0.10 |
3. Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından (YDS); ( Yabancı Dil Bilgisi
Seviye Belirleme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde, değerlendirme
sadece bir dil için yapılacak ve görevde yükselme eğitimine son başvuru
tarihinden önceki beş yıl içinde alınan YDS sonuç belgesi dikkate alınacaktır.
Türkiye'de ya da uluslar arası geçerliği olan diğer yabancı dil sınavları
için bu sınavların ilgili mevzuatınca belirlenen geçerlik süresi ve Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığı tarafından kabul edilen YDS denklikleri dikkate alınacaktır.) a) (C) alanlara b) (B) alanlara c) (A) alanlara |
2 3 4 |
|
4. Başvuru bitim tarihi itibarıyla kesinleşmiş bulunan disiplin | ||
cezalarından ; | ||
a) Her uyarma için | -0,5 | |
b) Her kınama için | -1 | |
c) Her aylıktan kesme için | -2 | |
ç) Her kademe ilerlemesinin durdurulması için | -4 | |
NİTELİK PUANI |
LİYAKAT ÖLÇÜTLERİ (Komisyon üyelerinin her birince ayrı ayrı doldurularak puanların aritmetik ortalaması alınacaktır.) | Ölçüt Puanı | Adayın Puanı |
1. Atanma başvurusunda bulunduğu göreve ilişkin bilgi düzeyi | 0- 10 | |
2. Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü | 0-2 | |
3. Temsil kabiliyeti, tutum ve davranışlarının göreve uygunluğu | 0-2 | |
4. Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı | 0-2 | |
5. Genel kültürü ve genel yeteneği | 0-2 | |
6. Mesleğine ilişkin alanlarda yeniliklere ve gelişmelere açıklığı | 0-2 | |
7. Yöneticilik becerisi | 0-2 | |
S. Takım çalışmasına yatkınlığı | 0-2 | |
LİYAKAT PUANI |
A- Görevde yükselmeye tabi görevlerden kurumsal sınav yapılanlar için başarı puanı: | (Merkezi sınav puanının %30'u) + (Kurumsal yazılı sınav puanının %30'u) + (Nitelik puanı) + (Liyakat puanı) |
B- Görevde yükselmeye tabi görevlerden kurumsal sınav yapılmayanlar için başarı puanı: | (Merkezi sınav puanının %60'ı) + (Nitelik puanı) + (Liyakat puanı) |
C- Unvan değiştirmeye tabi görevler için başarı puanı: | (Merkezi sınav puanının %80'i) + (Nitelik puanı) |
0 yorum:
Yorum Gönder